Na co zwracać uwagę przy decyzji o korepetycjach?

Przede wszystkim należy zadać sobie pytanie czy korepetycje są faktycznie potrzebne? Jeśli dziecko przyniesie do domu niedostateczny z jednego sprawdzianu, nie ma co panikować. Należy dowiedzieć się dlaczego taka sytuacja ma miejsce. Czasami wynika to np. z faktu, iż dziecko po prostu raz sobie odpuściło sprawę i nie nauczyło się. Jeżeli jednak sytuacja powtarza, trzeba poszukać jakiegoś skutecznego rozwiązania. Zazwyczaj pierwsze, co przychodzi do głowy do myśl o korepetycjach. Zatem decyzja o korepetycji najczęściej zapada, gdy rodzice dostrzegają problemy dziecka z nauką. Czasami mając na uwadze marzenia dziecka związane z dalszą edukacją, chcą go wesprzeć finansując dodatkowe zajęcia. Zdarza się, że przyczyny takiej decyzji są jeszcze inne np. dziecko samo informuje, że sobie nie radzi z danym przedmiotem lub ambitni rodzice chcą zapewnić jak najlepsze warunki do nauki. Powodów może być naprawdę wiele. Gdy już zapadła decyzja o zapewnieniu dziecku dodatkowej pomocy w formie korepetycji, powstaje parę pytań co dalej? Na co zwracać uwagę decydując się na konkretne usługi?. Przede wszystkim trzeba zastanowić się w jakiej formie mają odbywać się zajęcia. Jeśli w formie e-learning, to rynek ofert może być naprawdę duży. Jeśli lekcje mają odbywać się tradycyjnie w domu, trzeba liczyć się z pewnymi ograniczeniami (mniejsza liczba ofert, wyższe ceny czy ograniczony czas korepetytora udzielającego lekcji). W obu przypadkach warto popytać rodzinę, znajomych czy może rodziców kolegów dziecka (być może też korzystają z takich usług) czy mogą jakąś konkretną osobę polecić. Warto również sprawdzić oferty znajdujące się zarówno w lokalnej gazecie jak i w internecie. Najlepiej byłoby wybrać kilka ofert, skontaktować się i porównać propozycje. Co należy wziąć pod uwagę? Z pewnością cenę, długość zajęć ( u niektórych osób lekcja trwa pełną godzinę, a u innych 45 min.), w jakich godzinach mogą się korepetycje odbywać (czy nie kolidują z innymi zajęciami). Jeśli dodatkowe lekcje mają odbywać się w domu u nauczyciela, trzeba zwrócić uwagę na lokalizację. Gdy korepetytor ma przyjechać do dziecka, należy dopytać czy nie liczy sobie za dojazd (jeśli tak , to ile). Takie pytania mogą wydawać się niepotrzebne, jednak w gruncie rzeczy są naprawdę istotne. Wszystko to służy temu, by oferta była dla strony finansującej czyli rodziców w pełni przejrzysta i jasna. Nawet gdy już zapadnie decyzja o wyborze konkretnego korepetytora, nie trzeba wyrzucać listy z kontaktami do innych nauczycieli. Nigdy nie ma pewności czy dana osoba faktycznie będzie prowadzić zajęcia w sposób kompetentny albo czy metody nauczania będą dziecku odpowiadać. Trzeba liczyć się z opcją, iż nie od razu trafi się na właściwą osobę. Dobrze jest zadać po pierwszych zajęciach parę pytań dziecku: czy rozumie teraz kwestie, które były poruszane na dodatkowych lekcjach i czy faktycznie odpowiada mu nauczyciel. Jeśli uczący się nie będzie się dogadywał z nauczycielem, to zapewne nie uzyska się oczekiwanego efektu i korepetycje stracą swój sens. Można również po pewnym czasie zwrócić uwagę jaki jest rezultat takich lekcji. Jeśli nie ma żadnych widocznych efektów, to trzeba pomyśleć nad zmianą nauczyciela. Nieskuteczne lekcje jedynie drenują portfel i najczęściej pogłębiają frustrację u rodziców („przecież płacę za zajęcia, czemu to nie pomaga?”) oraz marnują czas dziecka. Dlatego nie ma co się wahać, gdy nauczyciela trzeba zmienić. Dobrze jest dopytać pociechę co takiego stało się, że zajęcia nie przynoszą efektu. Powodem może być niekompetencja uczącego, źle dobrane metody nauczania, ogólny brak wzajemnego zrozumienia na linii uczeń – nauczyciel. Zwracając uwagę na przyczyny niepowodzenia zajęć, następnym razem można dokonać lepszego wyboru. Z pewnością nie należy się poddawać. Dobrze dobrane korepetycje przyczynią się do wyższego poziomu wiedzy dziecka, lepszych ocen w szkole itd. Być może okaże się, że dziecko ma w danym kierunku ukryty talent odkryty właśnie dzięki dodatkowym zajęciom?