Zdenerwowani rodzice pytają czasem, dlaczego doszło do takiego rozrostu rynku korepetycji, skoro szkoła powinna być wystarczająca, by zapewnić dziecku odpowiednią wiedzę i umiejętności. Mówi się nawet o stanie patologicznym, narzekając na niewydolność szkół, a nawet niekompetencji nauczycieli, którzy te same dzieci uczą w szkole i na korepetycjach. Kto jest winien tego stanu rzeczy? Czy szkoły jako instytucje? A może nauczyciele, którzy nie wkładają maksymalnego wysiłku w nauczanie dzieci w szkołach, by potem zarabiać na korepetycjach? A może problem stanowią sami rodzice, którzy zamiast pomóc dziecku czy je zmotywować, posyłają je od razu na korepetycje, gdyż jest to dla nich najłatwiejszy sposób na rozwiązanie pojawiającego się problemu? A może sami uczniowie, wobec braku motywacji nie są już w stanie uczyć się samodzielnie, zwłaszcza, że korepetycje są powszechne i ogólnie dostępne? Zapewne prawda leży pośrodku i by ją wydobyć warto przyjrzeć się samym korepetycjom ich funkcjom, a w pierwszej kolejności zaletom. Po korepetycje sięgamy w kilku przypadkach. Gdy mamy problemy z opanowaniem szkolnego materiału, gdy z jakiegoś powodu (na przykład dłuższych nieobecności) mamy pewne braki lub gdy chcemy mieć lepsze wyniki, niż te, które osiągamy samodzielną pracą. Poza tym na korepetycje zapisujemy się, gdy mamy wyższe aspiracje (i nie odpowiada nam poziom reprezentowany przez klasę czy szkołę do której uczęszczamy) oraz wtedy, gdy przygotowujemy się do jakichś ważnych egzaminów. Jakie są zalety korepetycji? Przede wszystkim indywidualne nastawienie na ucznia. Praca jeden na jeden pozwala dostrzec i wyrównać braki i precyzyjnie ukierunkować pracę ucznia. Praca w szkole pozwala na powstanie pewnych luk w wiedzy i umiejętnościach, zwłaszcza jeśli klasa nie stanowi równego poziomu, a do tego jest bardzo liczna (na przykład trzydziestoosobowa). Co innego zaliczyć sprawdzian na wysoką ocenę, a co innego rzeczywiście znać dogłębnie dany materiał. Nauczyciel mający pod opieką kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt osób sprawdza wiedzę wyrywkowo, natomiast korepetytor może nie tylko wychwycić braki w wiedzy ucznia, ale także wyjaśnić jego wszelkie dodatkowe wątpliwości. Korepetycje stanowią także często pewien element ćwiczeń. Uczeń, który pracuje na forum klasy czuje się oceniany nie tylko przez nauczyciela, ale także przez swoich rówieśników. Często go to blokuje: woli w ogóle nie podejmować inicjatywy niż publicznie ponieść porażkę. Praca przy korepetytorze i zdobycie pewności, że coś się umie pozwala na zdobycie odwagi koniecznej, by zaprezentować swoje umiejętności na szerszym forum. Poza tym korepetycje mogą być formą powtórki. Nie są wtedy sposobem na uzupełnienie braków po nauce w szkole, a jedynie sposobem na systematyczna i rzetelną naukę. Samodzielnie trudno wypracować sobie systematyczny plan nauki. Korepetytor nie tylko go na nas wymusi, ale także sprawi, że plan naszej nauki będzie na dłuższą metę rozsądnie rozłożony tak, by przed egzaminem móc powiedzieć, że ma się opanowany cały materiał.
Dlaczego korepetycje są czasem konieczne?
